torsdag 22 januari 2015

Gott att minnas om gourmetvandringen.

Mat är nice och likaså sång!
Det var denna o-revolutionerande slutsats vi kom fram till under höstens mycket trevliga Gourmet-vandring.
Det hela bar av från Lund C tidigt på lördagsmorgonen. På tåget var stämningen något dämpad (det var ju trots allt morgon) men alla var ändå relativt glada. Dock klagade Harald högljutt åt att hans lunch och matlag fortfarande inte dykt upp. Detta var såklart mycket roande åt alla oss andra som bestämde oss för att skratta lite åt honom.
Kollektivtrafiken gick sedan som på räls innan vi byte till buss. Då gick den som på asfalt. Till slut kom vi i alla fall fram till dagens resmål; Skäralid. (Denna vackra dal är bland de finaste ställen jag någonsin har besökt och ni borde ta er dit om ni inte varit där). Vandringen började direkt och vi slet för att komma upp för de branta backarna. Det började även regna lite och läget kändes ibland lite hopplöst. Det var i det läget det var viktigt att ha något som kunde pusha en framåt. I vårt fall var det såklart vetskapen om att Harald inte hade någon lunch.
Efter lite slit och skratt (åt Harald) kom vi tillslut upp för branten där en enastående vy väntade på oss. Vi beslöt oss för att stanna där ett tag och ta lite gruppbilder i den coola miljön. För en gångs skull fick faktiskt Kajsa vara längst (typ)! Vandringen fortsatte i en dryg kvart (alltså den var inte dryg utan det var ungefär en kvart… Dåligt ordval) innan vi nådde vårt slutgiltiga mål.
Vi satte in packningarna i vindskyddet i skydd mot regnet och började med detsamma laga lunch (jag tror inte jag behöver nämna vad det roligaste med detta var då Hannes fortfarande inte dykt upp). Lunchen bestod av en stor blandning rätter och i efterhand kan jag säga att jag gillade Joel och Kristophers pizza samt Alexandras och Johans ehm… brödbollar med odjuriska ägg (..?) mest. Dock lagades det även andra godsaker så som korvstroganoff, kyckling med nudlar och såklart Haralds favorit; tom talrik.
Efter lunchen satte vi oss i vindskyddet och pratade och sjöng lite. Till allas glädje (speciellt Haralds) dök Hannes till slut upp och han kunde återförena sig med gruppen. Efter välkomnandet bestämde vi oss för att gå en liten sväng. Vi gick ner i dalen och kollade på det vackra landskapet. Josefine fotade en massa och Simon gick på en stock över en å utan att ramla i (till allas besvikelse). När vi kom tillbaka till vindskyddet lekte vi en massa och högg lite ved innan vi bestämde oss för att fortsätta sjunga en massa. Vi fick även tillskott av Sam och tyvärr frånskott (..?) av Josefine.
När mörkret föll tände vi en eld och började laga middag. Även middagen var mångsidig och det godaste måste ha varit tårtan. Dock var även Annas, Alfreds och Gabriels kött ganska välsmakande. Balder verkade ha glömt vandringens tema och grillade en Billys pizza istället. Efter middag fortsatte vi med det TVMare gör bäst. Vi sjöng och spelade en massa och körde lite stillasittande lekar innan alla blev trötta och följde Jonas föredöme och lade sig.
Vi vaknade lagom tidigt och började direkt med frukosten. Jag och Kajsa vann den tävlingen med Kajsas färdiglagade (och brända) kladdkakor. Balder verkade fortfarande ha glömt temat och kokade lite havregrynsgröt istället för mat.
Efter frukost packade alla ihop och vi begav oss tillbaka till bussen. Gårdagens långa och jobbiga uppförsbacke var nu en precis lika lång och jobbig nedförsbacke. Vi klagade lite tyst men hade ändå väldigt trevligt. Väl nere togs gitarren upp och vi rockade loss åt Pippi.  Hemresan gick på asfalt och sen på räls och när vi kom hem till Lund var alla glada och nöjda. Även Harald – han hade ju lunch att vänta på.
Kort och gott en mycket trevlig helg!