torsdag 22 januari 2015

42-vandring.

"Hej, jag tänkte att jag skulle skriva lite om 42-vandringen som gick mellan Båstad och Torekov nu i helgen och hur jag upplevde den. Nu kanske du undrar ”42-vandring? Vad är det?” så jag tänkte berätta det lite kort först.
42-vandringens koncept bygger på boken ”Liftarens Guide till Galaxen” där bl.a. talet 42 har stor betydelse och hela vandringen är fokuserad på detta samt andra viktiga saker från boktrilogin. Jag är själv inte supermegaultraintresserad av Liftarens Guide men det jag har läst den första boken och kan säga att den är väl värd att läsa. Men nu är det nog dags att börja skriva om helgen.
Turen började med samling på stationen 09:00. Jag kom dit vid 9 och såg att det inte fanns någon där och blev rädd att jag missade allt ihop. Som tur var visade det sig att folk bara blev lite sena, och till slut blev vi tio personer som gick på tåget. På vägen upp påbörjades en vild diskussion angående vad som är stationens framsida respektive baksida men vi/jag kom till slut fram till att det bara finns en östra- och en västra sidan, plus att det är dumt att samlas ”Utanför Pressbyrån”.När vi anlände i Båstad började vi med att ta en sväng inom stan för att köpa allt det där som man har glömt att packa i förväg. Vi påbörjade sedan vandringen söderut och när vi hade gått en bit hittade jag ett par hörlurar upphängda och synnerligen borttappade. Och eftersom man inte ska lämna skräp i naturen så lade jag dem i fickan för att slänga dem på mitt skrivbord senare.
Vi kom senare upp på en fin platå med utsikt över havet och bestämde oss för att luncha. Adam hade med sig den klassiska korvstroganoffen som aldrig är fel, och efter en god måltid hade vi högläsning ur Guiden. När vi läst lagom långt traskade vi vidare och upplevde den fina naturen med underbar havsutsikt tills vi bestämde oss för att slå läger för natten.
När vi rullade ut kåtan som vi skulle sova såg vi att det inte fanns några tältpinnar till den och vi blev tvungna att tälja egna av den pinnar vi kunde hitta(ha alltid med kniv ut). Trots att det började bli mörkt lyckades vi sätta upp kåtan utan större problem och kunde börja med middagen. Efter ett underbart potatismos(med riktig potatis) och köttbullar var det läggdags och mer högläsning innan vi somnade.
Nästa morgon gick vi de sista kilometrarna för att komma till Torekovs busstation och påbörja resan hemåt och diskussionen om stationens fram- och baksida påbörjades på något konstigt sätt ännu en gång, trots att vi/jag redan kommit överens om en slutsats angående problemet. Jag tänkte tillbaka lite på turen och pratade lite med de andra och de flesta var överens om att det var en oerhört lyckad och trevlig tur.
Det enda problemet var att det inte var några nyinvigda med, vilket gjorde att man inte fick chansen att lära känna alla dessa nya och intressanta människor som nyligen kommit in i TVM. Jag får istället hoppas att de/ni kommer på Gourmetvandringen vecka 45 som kommer bli den bästa gourmetvandringen i år. Men till dess får jag njuta av minnena från helgens 42-vandring istället och jag hoppas att den blir lika bra nästa år.
Tack för mig
/42rald
PS: Jag söker matlag och matlagspoäng till gourmetvandringen, jag tänker våfflor.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar