torsdag 22 januari 2015

Att finna frid i skogen.

Jag fick ett väldigt fint och något tankeställande brev från en anonym skogspatriark, och inser att mycket av det som skrivs är lika sant och viktigt för mig. Och att då se på världen som den ser ut nu, så är det väldigt skönt att ha skogen att leta sig tillbaka till, när omvärlden inte förstår. Moder Natur är vänlig och förstående, hon dömer ingen. Kanske det är det man försöker komma ifrån – att hela tiden bli bedömd och analyserad för sina åsikter och handlingar. Ibland behöver man bara få vara.
”När jag var en liten nyfiken knytte var skogen det bästa och roligaste jag visste. När jag var en liten livfull mulle var skogen det bästa och roligaste jag visste. När jag var en liten sprallig strövare var skogen det bästa och roligaste jag visste. När jag var en liten olydig frilufsare var skogen det bästa och roligaste jag visste. Och nu när jag är en stor äventyrssökande TVMare är skogen det bästa och roligaste jag vet.
Under denna långa period som täcker i princip hela mitt liv har självklart en massa hänt. Både jag och min omgivning har genomgått så enorma förändringar att de knappt är värda att nämna. Ofta hängde jag med i dessa förändringar som livet kastade på mig men många känner nog igen sig när jag säger att livet ibland gick lite för snabbt. Det var i ögonblick som dessa då det var viktigt att ha någon eller någonting man kunde samla sina tankar runt och blicka tillbaka med.
Vilket detta objekt är beror helt från person till person. För vissa kan det vara en sak medan det för andra kan det vara någon sorts musik och för vissa andra kan det till och med vara en barndomsvän.
För mig är detta speciella ting inget mindre än skogen. Genom hela mitt liv har jag gått hand i hand med skogen och när någonting händer i livet är det alltid dit jag vänder mig för att samla minna tankar. Det är delvis därför TVM står så nära mig och mitt liv. Det är klart att det är kul att bara busa runt med vänner men då och då gäller det att faktiskt fokusera på skogen och naturen.
Om jag inte minns helt fel är det väl det som är målet med TVM?”
-Anonym

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar